kotsend over de golven

7 november 2013 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Eergisteren in kaikoura aangekomen. Alle walvis jachten waren gecanceld ivm met het weer dus voor de volgende dag gepland. In de middag een mooi gebied bezocht met een zeehonden kolonie. Donderdag is regenachtig en wij gaan op walvisjacht. Op het bordje staat kans op seasickness. We gaan op een snelle boot 15 mijl buiten de kust en het weer is onstuimig. Na 5 minuten zie je de helft van de boot wit wegtrekken. Na 10 minuten hoor je de eerste al kotsen en dan moet je nog 2,5 uur. Wij als zeevarend volk hadden natuurlijk geen last. Maar goed we gingen voor de walvissen. Het is de bedoeling dat we sperm walvissen gaan zien, 16 meter lang en spuitend. Ze hebben plan a en b. Plan a is dat ze de horizon afwijken naar spuitende sperm walvissen. Het zicht was 100 m dus dat werd al gauw plan b. Dan gaan ze met soort sonar apparaat in het water luisteren. De walvissen waren muisstil. Geen walvis gezien maar wel een leuk boottochtje met een hoop zieke mensen. De rest van de dag waren alle boottochten weer gecanceld. Wel ons geld teruggekregen