Te Papa

15 november 2013 - Taupomeer, Nieuw-Zeeland

Woensdag zijn we in Te papa geweest, het meest bekende museum van Nieuw-Zeeland. De toegang is gratis, dan moet je er zeker naar toe. Er is van alles te zien, over maori's, dieren, de grootste inktvis gezien(4 meter). Ook veel te zien over vulkanen en aardbevingen, zelfs nog een aardbeving meegemaakt, we moesten in een huisje staan en toen werd er een aardbeving nagebootst. Hierna een stukje oostkust gegaan, Waiterere. Onderweg kwamen we nog een stel tegen, hij Nieuw-Zeelander, zij Chinees, ze woonde om en om een half jaar in China en Nieuw-Zeeland. Hij vond Nieuw-Zeeland een mooi land, maar baalde van het klimaat; altijd wind en koud en zeer wisselend. De hoge belastingen, schijnt hier inderdaad behoorlijk te zijn. De kinderen die vertrekken naar Australië en Europa omdat daar meer werk is en beter wordt verdiend. Het waren zaken die ons ook al waren opgevallen, ook de sociale voorzieningen zijn slechter, we hebben bij Christchurch op een camping gestaan waar een paar gezinnen met opgroeiende kinderen permanent wonen, dat zou bij ons toch de krant halen.

Dus Jaap en ik hebben besloten om over een week of 2 toch maar naar huis te komen.