Vuurwerk, 4 seizoenen op een dag

1 januari 2020 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Gisteren zijn we in Christchurch geweest, de aardbeving van 2011 is nog steeds goed te zien. Ik had al eerder verteld dat er weinig oude gebouwen zijn in NZ, maar in Christchurch staan die wel, maar die zijn door de laatste beving vernield en wachten nog op de restauratie. Ook naar een museum geweest waar je kon zien wat voor invloed de bevingen hebben voor een stad als Christchurch.  'S avonds zijn we naar een park gegaan om daar het vuurwerk te zien, we wisten dat we geen alcohol mee konden nemen, we werden er op gecontroleerd, maar er was ook geen alcohol te krijgen, dus het werd een sobere jaarwisseling. Hele gezinnen kwamen met dekens en stoeltjes naar het park. Ook was er een band die leuke muziek speelde. Tegen 12 uur begonnen alle mensen (ik denk wel duizenden)  met af tellen, wel een heel speciale belevenis hoor, daarna het vuurwerk, was prachtig en duurde ongeveer 6 minuten🤔 (het vuurwerk met de kermis Limmen duurt zeker een kwartier langer). Dus hierna ging iedereen gedisciplineerd van het terrein af, nee hoor hier geen relletjes zoals in Duindorp en ook geen enkele knal meer gehoord. Toch is het wel leuk om met zijn allen af te tellen naar het Nieuwe jaar en vuurwerk op een pleinof park, misschien een idee voor in Nederland als het vuurwerk wordt afgeschaft?  Vandaag weer een lange trip gemaakt naar Dunedin, maar om 12 uur nog een stop gemaakt om nogmaals de jaarwisseling mee te maken. Alweer zonder alcoholische versnapering, we worden wat saai. Het weer is hier heel veranderlijk, we vertrokken uit Christchurch met 22 graden, dat liep snel op naar 26 graden, inmiddels zijn we 4 uur verder gereden naar het zuiden en is het 13 graden en erg nat. We zagen onderweg al donkere luchten hangen, dat bleken de rookwolken van Australië te zijn, wat toch wel bijzonder is want dat is 3000 km ver van hier. Dus iedereen hoopt op een verandering van wind en op beter weer. Dat zeggen ze hier dan wel maar als je dan vraagt of er verbetering komt zeggen ze, nee hoor, het is altijd dit weer, maar we komen steeds dichterbij de zuidpool en daar is het ook koud.